Przejdź do treści
» Strona główna » Opony rolnicze » Opony radialne i diagonalne – budowa i różnice

Opony radialne i diagonalne – budowa i różnice

Opona radialna i diagonalna

Opony rolnicze radialne wyróżniają się unikalną, wielowarstwową budową, która sprawia, że opony te są trwalsze niż opony diagonalne i wolniej się zużywają. Ponadto zapewniają lepsze parametry jezdne niż opony diagonalne. Opony radialne zapewniają również lepszą przyczepność i mniejszy opór toczenia, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Opony rolnicze diagonalne są jednak bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Budowa wewnętrzna

Budowa opony rolniczej - Opony radialne i diagonalne - budowa i różnice
Budowa-opony-rolniczej
Fot. pzpo.org.pl

Opona diagonalna

Opona, w której cała osnowa składa się z kilku warstw kordu ułożonych krzyżowo tworząc z osią bieżnika kąt 30-40 stopni. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia fabrycznego opony. Opony diagonalne wprowadzono w latach 30. XX wieku (Historia opony).

Zalety

  • wyższy komfort jazdy na nierównościach
  • duża odporność boku opony na uszkodzenia

Wady

  • gorsza precyzja prowadzenia
  • pogorszone właściwości podczas jazdy w zakrętach i łukach
  • większe zużycie paliwa

Opona radialna

Opona radialna (promieniowa), opona w, której poszczególne warstwy kordu układane są równolegle do stopki i tworzą z osią bieżnika kąt 90 stopni. Dla wzmocnienia osnowy stosuje się opasanie.

Zalety

  • mniejsze zużycie paliwa
  • precyzyjniejsze prowadzenie
  • bieżnik bardziej odporny na uszkodzenia

Wady

  • niska odporność boku opony na uszkodzenia
  • słabsze tłumienie małych nierówności
  • droższe i bardziej skomplikowane naprawy

Opony radialne czy opony diagonalne? Nie wiesz? Czekamy na Twój kontakt, zadzwoń. Sprawdź ofertę na sklep.saami.pl i wybierz oponę dla siebie.

Źródło: opracowanie własne, Mitas, pzpo.org.pl