Opona radialna i diagonalna
Opony rolnicze radialne wyróżniają się unikalną, wielowarstwową budową, która sprawia, że opony te są trwalsze niż opony diagonalne i wolniej się zużywają. Ponadto zapewniają lepsze parametry jezdne niż opony diagonalne. Opony radialne zapewniają również lepszą przyczepność i mniejszy opór toczenia, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Opony rolnicze diagonalne są jednak bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.
Budowa wewnętrzna
Opona diagonalna
Opona, w której cała osnowa składa się z kilku warstw kordu ułożonych krzyżowo tworząc z osią bieżnika kąt 30-40 stopni. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia fabrycznego opony. Opony diagonalne wprowadzono w latach 30. XX wieku (Historia opony).
Zalety
- wyższy komfort jazdy na nierównościach
- duża odporność boku opony na uszkodzenia
Wady
- gorsza precyzja prowadzenia
- pogorszone właściwości podczas jazdy w zakrętach i łukach
- większe zużycie paliwa
Opona radialna
Opona radialna (promieniowa), opona w, której poszczególne warstwy kordu układane są równolegle do stopki i tworzą z osią bieżnika kąt 90 stopni. Dla wzmocnienia osnowy stosuje się opasanie.
Zalety
- mniejsze zużycie paliwa
- precyzyjniejsze prowadzenie
- bieżnik bardziej odporny na uszkodzenia
Wady
- niska odporność boku opony na uszkodzenia
- słabsze tłumienie małych nierówności
- droższe i bardziej skomplikowane naprawy
Źródło: opracowanie własne, Mitas, pzpo.org.pl