Wymiana opon z zimowych na letnie jest corocznym, przykrym obowiązkiem wielu kierowców. Zdecydowana większość przyzwyczaiła się do takiego rozwiązania i posiadania dwóch kompletów. Jednak istnieje zdecydowane grono przeciwników takiego podziału i specjalnie dla nich powstało rozwiązanie jakim są opony całoroczne.
Dlaczego w świecie opon istnieją podziały?
No właśnie, co sprawiło, że producenci odpuścili produkcję opon uniwersalnych i zaczęli tworzyć opony dedykowane do pory roku? Zdecydowany wpływ miał na to rozwój technologiczny, przez który moc samochodów wzrosła, a opony uniwersalne nie zachowywały przez to swoich optymalnych właściwości jezdnych. Z tego powodu specjaliści opracowali różne mieszanki gum mające zapewnić bezpieczeństwo w warunkach pogodowych, do których są przeznaczone. Teraz już klient nie posiadał tylko jednego kompletu, a dwa. Dzięki temu producenci podwoili swoją sprzedaż i zyski co dodatkowo zmotywowało ich do upowszechnienia takiego rozwiązania.
To po co są opony całoroczne?
Bardzo dobre pytanie, dla kogo i po co producenci wracają do produkcji opon odpowiednich na każdy sezon? Przede wszystkim dla osób mieszkających w miastach, w których drogi są regularnie odśnieżane i utrzymane w dobrym, niedziurawym stanie. Jeśli samochodu używa się tylko do przemieszczania z pracy do domu lub wyprowadza się go z garażu na specjalne okazję, to warto przemyśleć zakup opon wielosezonowych. Opony całoroczne nie są przeznaczone dla intensywnych użytkowników, wtedy zdecydowanie lepiej sprawdzi się ogumienie sezonowe. Jeśli w ciągu roku pokonujemy dużo kilometrów, to zmiana opon z letnich na zimowe będzie bardziej ekonomiczna dla naszego portfela. Opony całoroczne mają to do siebie, że szybko się zużywają i przy dynamicznej jeździe mogą wytrzymać tylko kilka sezonów. Jednak przy spokojnym prowadzeniu pojazdu na małe i średnie dystanse takie rozwiązanie może okazać się idealne. Niewymagające wkładu finansowego przez wiele lat.
Ale czy to jest bezpieczne i działa?
Tak jak napisałem wcześniej, producenci odeszli od produkcji opon uniwersalnych przez wzgląd na bezpieczeństwo użytkowników. Czy zatem obecne opony całoroczne nie spełniają wymogów bezpieczeństwa? Odpowiedź brzmi, nie. Opony całoroczne wielu producentów są porównywalnie bezpieczne co opony dedykowane do konkretnych pór roku. Niemiecki ADAC przeprowadził test ogumienia wielosezonowego w warunkach zimowych, z którego wynikło, że opony letnie z homologacją zimową (piękny chwyt marketingowy) hamują i trzymają się nawierzchni równie dobrze co dedykowane opony zimowe. Oczywiście należy pamiętać, że test przeprowadzono w kontrolowanych warunkach, dających przybliżone wyniki. Osiągnięcie przez opony całoroczne takich samych wyników jak ogumienie sezonowe, nie będzie możliwe w ekstremalnych warunkach. W końcu są to opony, które mają dawać bezpieczeństwo i komfort jazdy w temperaturach od -20 do +30. Powinny poradzić sobie w błocie pośniegowym, podczas wiosennej mżawki czy też jesiennej burzy. Idealna opona całoroczna nie istnieje. Są za to opony, przy projektowaniu których producent zdołał zachować idealny kompromis.
A jak zbudowane są opony całoroczne?
Opona całoroczna łączy w sobie cechy opon zimowych i letnich, jest ich tak zwaną fuzją. Różni producenci mają na to różne patenty, generalnie jednak sprowadza się to do opracowania mieszanki gum i optymalnego wzoru bieżnika. Opony całoroczne są twardsze niż opony zimowe i miększe niż opony letnie. Zawartość krzemionki w oponie nie jest maksymalna, ale wystarczająca aby sprostać niższym temperaturom. Natomiast w ciepłe dni opona jest sztywna i pozwala na komfortową i bezpieczną jazdę. Bieżnik opony wielosezonowej posiada zwiększoną ilość lameli i rowków, aby tak jak opona zimowa dobrze „wgryzała się” w zmarznięte powierzchnie. Wzór jest szeroki, aby w lecie opony utrzymywały przyczepność i odpowiednie właściwości hamowania.
Na co powinniście zwrócić uwagę przy wyborze opon całorocznych? Na pewno na oznaczenia. M+S (Mud and Snow) to wzmocniona konstrukcja opony. Poprawia trakcję na błocie i śniegu. Nie oznacza jednak homologacji zimowej. Trzy szczyty z wpisaną w nie śnieżynką, czyli 3PMSF – tzw. homologacja zimowa – na tak oznaczonej oponie można jeździć w zimie we wszystkich krajach UE.
Podsumowanie
Opony całoroczne przeznaczone są do użytku w miastach na małych i średnich dystansach, dla spokojnych kierowców. Przy rozsądnym użytkowaniu mogą posłużyć nam przez wiele sezonów nie narażając nas na żadne koszty. Ich konstrukcja i mieszanka wykorzystana przy produkcji pozwala na uzyskanie wyników podobnych do opon sezonowych. Jeśli męczy Cię wymiana ogumienia dwa razy w roku i chcesz zaoszczędzić czasu i pieniędzy warto rozważyć zakup opon całorocznych.
Sprawdź naszą ofertę na opony całoroczne w sklepie internetowym.