Przejdź do treści
» Strona główna » Opony osobowe » Opony to nie banany!

Opony to nie banany!

Banany nie zachowują świeżości, opony zachowują świeżość

Badania nie wykazały różnic w osiągach opon nowych i nieużywanych opon trzy letnich. Należy pamiętać, iż opony to nie banany i nie są tak wrażliwe na czynniki zewnętrzne.

banany 724x1024 - Opony to nie banany!
opony to nie banany

Kilka prawd o starzeniu się opon

Dlaczego Michelin publikuje informacje na temat starzenia się opon?

Ponieważ istnieje powszechne niezrozumienie kwestii starzenia się ogumienia. Należy pamiętać, że data montażu opony na pojeździe jest ważniejsza od daty produkcji opony z jej kodu DOT.

Opona niezamontowana na pojeździe nie starzeje się w sposób znaczący. Dlaczego tak się dzieje?

Przed montażem na pojeździe opona jest nienapompowana i nieobciążona. Wpływ, choć w ograniczonym stopniu mają na nią niewielkie zmiany temperatury w pomieszczeniu, w którym jest magazynowana.

Więc jeśli DOT, czyli data produkcji nie ma znaczenia, to jaka data ma znaczenie?

Data montażu na pojeździe. Podczas eksploatacji na oponę działają znaczne siły generowane przez obciążenie, uderzenia w przeszkody, krawężniki, a także szereg innych nie występujących podczas przechowywania. Dlatego proces starzenia się opon znacząco przybiera na sile po montażu na pojeździe.

Czy istnieją jakieś badania potwierdzające, że proces starzenia się opon rozpoczyna się po ich montażu?

Przeprowadzono trzy badania w Korei Płd., Niemczech i Arabii Saudyjskiej. Wyniki badań w Koreii Płd. i Niemczech nie wykazały żadnych różnic w osiągach opon nowych i nieużywanych opon trzy letnich. Badanie w Arabii Saudyjskiej wykazało, że zmiany starzeniowe w oponie używanej przez rok są porównywalne do zmian starzeniowych opony magazynowanej przez 10 lat.

Jeśli opona zaczyna się starzeć dopiero po montażu na pojeździe, jakie są zalecenia Michelin pod kątem konserwacji opon?

Od chwili montażu opony wymagają specjalnej konserwacji, która nie była istotna podczas magazynowania. Są to utrzymanie odpowiedniego ciśnienia, regulacja zbieżności kół i osi pojazdu, kontrola wysokości bieżnika oraz sprawdzenie opon pod kątem uszkodzeń mechanicznych.

Źródło: Korean Department of Customer Protection; ADAC, the German motorist organization; Saudi Arabia study conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and Technolo